![]() |
راهی برای محشور شدن با پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم)
عروج در سجده است؛
معلوم میشود همه صلاﺓ یک طرف و سجده هم یک طرف است!
آیتالله آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی (اعلی اللّه مقامه الشّریف)
پیامبراعظم (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) درپاسخ به سئوال فرديكه چندين خواسته داشتند ازجمله : خواستند كه با حضرت محشور شوند ؛ فرمودند: «وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ يَحْشُرَكَ اللَّهُ مَعِي» اگر اراده کردی و میخواهی فردای قیامت با من محشور باشی، «فَأَطِلِ السُّجُودَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ» سجدههای طولانی در محضر آن حضرت واحد داشته باش.
بحارالأنوار، ج: 82، ص: 164، باب: 29
این سجدههای طولانی به خصوص در دل شب عجیب است. چون آن چیزی که شیطان میترسد، سجده است. شیطان بحمدلله و المنه دو چیز را فراموش کرد و آن سمت آسمان و سمت زمین است؛ یعنی هم طرف راست و هم طرف چپ (یمین و یسار) و هم جلو و هم پشت را احاطه کرد امّا سمت بالا و پایین (آسمان و زمین) را پروردگار عالم برای بندگانش قرار داد. دستها به سمت آسمان میرود و به سمت پایین هم انسان به سجده میافتد که چقدر در سجده مطالب است.
لذا اصلاً سجده را خشوع بیان کردند. چنان که انسان دیگر محو پروردگار عالم میشود، خاک میشود و میبیند آنچه که باید ببیند.
خدا مرحوم حاج آقای سیّد سجّادی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) را رحمت کند، ایشان یکی از اوتاد و اولیاء الهی بودند که تازه از دنیا رفتند. در فریمان زندگی میکردند و در همان تپّه مخصوص که اوّلین بار هم طیالأرض ایشان از آنجا شروع شد، دفنشان کردند. گروهی از مشهد، تهران، شیراز و جاهای دیگر برای تشییع جنازه ایشان رفته بودند و بیان شده: تشییع جنازه خوبی داشتند. ایشان را درست در همان وسط خانه که آن طرف بیتالاحزانشان بود، دفن کردند.
ایشان راجع به این که چرا به این مطالب رسیدند، نکته خوبی را بیان میکردند. ما شبی با ایشان خلوت کرده بودیم، ایشان فرمودند: هرچه دارم از سجده است. فرمودند: در سجده دو چشم سرم باز شد و عرش را دیدم!
همین را راجع به آیتالله قاضی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) نقل کردند. به ایشان گفتم: شما میدانید آیتالله قاضی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) هم همین را نقل کردند؟ گفتند: راجع به ایشان اطلّاع نداشتم.
امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) به حاج آقا مصطفی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرمودند: آیتالله بهجت، آن بهجت القلوب(اعلی اللّه مقامه الشّریف) دو چشم پشت سر دارند و میبینند که یک دلیلش سجدههای طولانی ایشان در دل شب و مناجات با خداست.
یک راه تأسّی به امام زمان(عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) :
ابوالعرفا، آیتالله العظمی ادیب (اعلی اللّه مقامه الشّریف) میفرمودند: یکی از خصایصی که وجود مقدّس آقاجانمان، مولا و سیّد و صاحب و سالارمان، حجّت بن الحسن المهدی(عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) دارند، این است که حضرت سجدههای طولانی دارند.
یعنی عزیز دلم! ای که منتظر آقاجانی! اگر دل شب بلند شدی، سجده طولانی کردی به خیر نزدیک شدی. همینطور که مي دانيد بحث ما در مورد خیر است و داریم از این که انسان چطور به عوامل خیر دچار میشود، صحبت میکنیم که چه کنیم اهل خیر بشویم؟ پس یک مورد این است که اگر سجدههای طولانی در دل شب کردی، یعنی در حقیقت تأسّی به آقاجان، امام زمان(عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) کردی.
شنیدن ناله شیطان در سجده!
در یک روایت آمده - که خیلی این روایت عجیب است - یکی از جاهایی که شیطان خیلی ناراحت میشود، سجده طولانی مؤمن است.
لذا ببینید پروردگار عالم هم نفرمود: ای ملائکه! به انسان رکوع کنید، بلکه فرمود: به انسان سجده کنید، «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ»، این خیلی معنی دارد.
خدا آن مرد الهی و عظیمالشأن، حاج میرزا علیاصغر صفار هرندی(اعلی اللّه مقامه الشّریف)، آن متخلّق به اخلاق الهی را رحمت کند. این جمله فراموشم نمیشود، ایشان در شبی از شبهای قدر فرمودند: حاج شیخ (یعنی حاج شیخ محمّدتقی بروجردی (اعلی اللّه مقامه الشّریف)، مرد الهی و عظیمالشّأن که قبر شریفشان در مسجد شهید هرندی است) بیان کردند: من در سجده طولانی ناله شیطان را شنیدم که اوّل وحشت کردم ولی بعد مقاومت کردم!
پلکان عروج :
لذا شیطان از سجده میترسد، چون انسان دیگر در آنجا میفهمد که خوار است. تا انسان سر به سجده نگذارد، آن عرش معلوم نمیشود. صورت ظاهرش به خاک افتادن است امّا پلکان عروج است.
آیتالله العظمی مرعشی نجفی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) تعبیر بسیار عالی و زیبایی را میفرمودند که آیتالله آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرمودند: این که میگویند: «الصَّلَاةُ مِعْرَاجُ المُؤْمِنِ»، عروج در سجده است، معلوم میشود همه صلاه یک طرف و سجده هم یک طرف است!
مثل این که بیان کردند همه قرآن در سوره حمد جمع است و همه حمد در «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» و همه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» در نقطهاش و مولی الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) هم فرمودند: «انا نقطة باء بسم اللّه الرحمن الرحیم». همه این «الصَّلَاةُ مِعْرَاجُ المُؤْمِنِ» هم در سجده است، یعنی اصل عروج در سجده است.
شیطان از سجده انسان، به ناله و فغان میافتد. چون انسان به خدا میگوید: خدا! تو گفتی ملائکه که طاهرین بودند، به من سجده کنند، حالا من دائم به تو سجده میکنم.
شیطان میدانست سجده مخصوص خداست و با فرمان خداوند در مورد سجده ملائک به انسان، این جورچین و این پازل وجودیاش به هم ریخت و تعجّب کرد، گفت: سجده که مخصوص خداست، حالا پروردگار عالم به ملائکه میفرماید: ای ملائکه! به انسان سجده کنید! نتوانست تحمّل کند و اصلاً نفهمید چه خبر است. او نمیدانست چون خدا گفته، باید بگوید: چشم.
امّا شیطان چون میدانست سجده مخصوص خداست، گفت: اگر سجده مخصوص خداست، پس چرا در مورد انسان تازه به دوران رسیده باشد؟! اگر بناست به غیر از خدا سجده شود، آن که باید سجده شود، من هستم! چون «خَلَقْتَني مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طينٍ» من از آتشم، آتش گرما دارد، نور دارد، امّا او از خاک است و خاک سرد و تاریک است. لذا اینطور برای خودش جورچین درست کرد و یادش رفت این فرمان مِن ناحیه الله تبارک و تعالی است و دستور حضرت حقّ است.
سجده؛ راه خلاصی از شرّ خصلت های بد :
لذا اولیاء خدا میگویند: هر موقع به شرّ مبتلا شدید و خواستید خاضعانه و خاشعانه به محضر پروردگار عالم بروید و آن شرّ را از خود دفع کنید، مثلاً یک خصلت بدی در درونتان به وجود آمده و از این خصلت بد خسته شدید و نمیخواهید این خصلت را داشته باشید؛ در دل شب سجده کنید، آن هم سجدههای طولانی و مدام ذکرهای سجده را بگویید که «عُبَيْدُكَ بِفِنَائِكَ، مِسْكِينُكَ بِفِنَائِكَ و ...».
سجده؛ عامل اتّصال انسان با پروردگار عالم :
توجّه! توجّه! آیا میدانید ذکرهای سجده نسبت به ذکرهای رکوع و دیگر موارد بیشتر است؟! جالب است که ذکرهای سجده، ذکرهایی بسیار عجیب و تکاندهنده هم است. هم بیشتر است و هم دارای معانی عجیبی است.
در بعضی از ادعیه از جمله اعمالی که در مسجد کوفه انجام میدهید، به ما میگویند: سر را به سجده بگذار، مجدّد گونه راست را به سجده بگذار، مجدّد گونه چپ را به سجده بگذار، مجدّد بلند شو پیشانی را به سجده بگذار. این سجده غوغاست، غوغا!
به قول اولیاء الهی عامل اتّصال انسان با پروردگار عالم سجده است- این را به عنوان کد به ذهنتان بسپارید -
راه محک زدن و تشخیص میزان اتّصال خود به پروردگار عالم :
لذا میتوانی خودت را یک محک هم بزنی. مگر میشود انسان خودش را محک بزند؟ بله عزیزم، انسان هم میتواند خودش را محک بزند. گاهی اولیاء الهی باید ما را محک بزنند و بگویند عیارمان چقدر است، آیا عیار خوبی داریم یا خیر، امّا گاهی هم خودمان میتوانیم محک بزنیم. خودمان چطور محک بزنیم؟
عزیز دلم! محک وجودی همه ما این است که اگر میخواهیم ببینیم اتّصالمان با پروردگار عالم چقدر است - این نسخه اولیاء است که دارم خدمتتان عرض میکنم، حدّاقل میتوانم عرض کنم که من این را از سه، چهار نفر از بزرگان، مثل آیتالله العظمی بهجت، ابوالعرفاء، آیتالله العظمی مرعشی نجفی، آیتالله مولوی قندهاری و ... مستقیماً شنیدم - باید ببینیم هر چه از سجده گذشت، آیا آن حلاوت و شیرینیاش برایمان بیشتر میشود و از آن حال در سجده افتادن بیشتر خوشمان میآید و لذّت میبریم یا خدای ناکرده زود خسته میشویم و حوصلهمان سر میرود؟ اگر هر چه سجدهمان طولانی شد، لذّت آن هم برایمان بیشتر شد؛ بدانیم به اتّصال نزدیکیم و این باید در خلوت باشد.
عزیز دلم! مهم خلوت است. ببین در دل شب اهل سجده هستی یا خیر. ببین وقتی سرت را بر سجده میگذاری و «سبوج قدوس ربّ الملائکه و الروح» میگویی، چشم از قفا ملائکه را میبیند یا خیر.
اوّل به شیطان درون بپرداز، بعد به شیطان برون :
پس یکی از مطالب عاقبت به خیری، سجده طولانی و تأسّی کردن به وجود مقدّس آقاجانمان، امام زمان(عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) است.
لذا اگر خواستیم بصیر شویم، خیر دنیا و آخرت را داشته باشیم و عاقبت به خیر شویم، طبق همان حدیث اوّلی که پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند، باید برای همه خیر بخواهیم و قول و فعلمان خیر باشد و از شرّ بدمان بیاید.
خدا آیتالله حقشناس(اعلی اللّه مقامه الشّریف) را رحمت کند، ایشان اگر میدیدند یک نفر از شاگردانشان به شرّی مبتلا شده، با او قهر میکردند. میگفتند: چرا قهر میکنید؟! قهر خوب نیست. میفرمودند: باید بفهمد این شرّ است و دیگر شرّ را انجام ندهد، به خیر برگردد، توبه کند، عذر بخواهد و بگوید که من اشتباه کردم که به شرّ مبتلا شدم.
بالاخره ابلیس ملعون فریب میدهد و نفس امّارهمان هم اعداء عدو است که همیشه وجود دارد. یک تعبیری آیتالله العظمی بهاءالدینی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) داشتند که خیلی قشنگ است. ایشان میفرمودند: اوّل به شیطان درون بپرداز، بعد به شیطان برون. خدا هم میخواهد این را بیان کند که میفرماید: «اعداء عدوک نفسک التی بین جنبیک» نفس امّاره، انسان را به شرّ فریب میدهد، منتها انسان باید مراقب باشد.
عمل مجرب در اصلاح و جلب معارف :
عارف واصل مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی می فرماید: مرا شیخی بود بزرگوار عامل عارف کامل که مانند او را در مراتبی که گفته شد ندیده ام، از او پرسیدیم که در اصلاح و جلب معارف چه عملی را به تجربه رسانده است؟
او گفت: من عملی را در این که گفتی مؤثر ندیدم مگر اینکه در هر شبانه روز یک بار بر سجده طولانی مداومت شود و در آن سجده بگوید «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» و به هنگام گفتن ذکر خود را در زندان طبیعت، زندانی و به زنجیرهای اخلاق رذیله بسته ببیند، آنگاه اقرار کند که پروردگار اینکار را تو بر من نکردی و تو بر من ستم روا نداشتی، بلکه این من بودم که بر خود ستم کردم و خود را به اینجا انداختم.
از آداب سجده این است که وقتی که بخواهیم به سجده برویم اول با زانوها به طرف زمین خم شویم و بعد دستها را پیش از زانوها بر زمین بگذاریم این عملی است که مرحوم علامه طباطبائی (ره)از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند.
در ادامه مطلب چند دعا درسجده شكر و ذكرسجده درسورعزائم را حتما" ملاحظه فرمائيد !
{صلوات+عج}
:: موضوعات مرتبط: ، ،

